Doslovný prepis zapiskov z mojej sólo cesty naprieč Islandom (vrátane hrubiek:) ). Kračal som z Akureyri do Skogaru, od 18.6. do 8.7.2013. Spával som v stane, jedol dehydrovanu stravu, pil vodu z potokov a prameňov a bolo mu super. Na orientaciu som použival topografické mapy a kompas. V polovici cesty sa mi rozbil fotoaparát, takže som fotil Šmejďáckym mobilom a par fotiek kde sa mi telefon ǔz vybil som použil z cesty na Island z roku 2014, kedy som kráčal zo Skogaru do Landmannalaugaru s bratom a kamarátmi.

Trasa

Utorok 18.6.2013

• V Bratislave je hrozne teplo. Určite cez 30C.
  • Cesta na letisko ide podľa plánu. Z BA idem vlakom 16:40 do Viedne. Vo Viedni sa presúvam s S-Bahn č. S2 do Wien Mitte a odtiaľ s S7 na Schwechat. Cestou mi je stále teplo. Na Letisku vo Viedni prebieha check-in. Žiaden problém.
  • Konečne o 21:40 odlietam. Sedím pri okne. Výhľad je parada. Nočná Európa a nad oceánom prechádzame do dňa. Nádherné svitanie. Nedal som si poriadne jedlo - nabudúce si dám :).
  • Pristávame. Tŕpnem či batoh dorazil. Kým čakám na batoh vidím bankomat. Vytahujem 10.000ISK. Batoh prišiel. Idem na bus do Reykjavik. Vonku je chladno a jasno ako u nás pred večerom (je 1:00 ráno)
  • V Reykjavik pozerám na mapu a hľadám KEX Hostel. Orientácia v meste je fajn, pomáham si vežou kostola.
  • Pred hostelom zvoním, nikto neotvára. Asi nefunguje zvonček. Skúšam ešte 3x a silnejšie - už zvoní. Prichádza chlapík s náušnicou v nose. Pýta sa ma na futbal. Vraj nás porazili. Že je to veľká udalosť.
  • Zariadenie v hosteli je retro. V Izbe je chrapot a nejaka američanka ma z toho nervy. Potom sa to utíši. Spím až do rána. Ráno vidim, že sú na izbe aj celkom pekné dievčatá.
Kostol Hallgrímskirkja v Reykjaviku

Streda 19.6.2013

• Odchádzam z hostela smerom ku kostolu. Sedím tam. Potom sa túlam po meste a hľadám obchod s potravinami. Otvárajú ich až o 11:00 (!). Našiel som malý obchodik, kupujem kexy a džús. Vraciam sa ku kostolu a vyhrievam sa na lavičke na slnku. Počasie je super.
  • Idem sa nahlásiť na SAR (Search and Rescue - proste zachranari) a požičat si PLB (vecička, ktorá v prípade núdze vyšle SOS signal spolu s GPS suradnicami). Sú priateľskí. Zavalitý 40tnik mi dáva PLB. Vypisujem formulár. Zisťujem, že môže byť problém s odovzdaním kedŽe sa do Reykjaviku vrátim večer. Dáva mi telefonne číslo na bezpečnostnú službu aby som mu zavolal ked bude zatvorené. Lenže ja nemôžem volať zahraničné t.č. Niečo vymyslím.
  • Záchranár sa ma pýta kadiaľ pôjdem. Dáva mi rady. Po ceste môže byť sneh.
  • Vonku mi zvoní telefón. Volá otec a ujisťuje ma že ma majú doma radi :)
  • Odchádzam na letisko. Čakám tu 6 hodín.
  • Na letisku je fajn. Pozorujem ľudí.
  • Let do Akureyri je fajn.
  • Už v Akureyri. Neviem nájsť kempinkg kde si chcem kúpiť plynovú kartušu. Idem na benzínku či nemajú čo potrebujem. Majú všetko! Plyn, toaleťak, sladkosti.
  • Za mestom si ešte upravujem veci v ruksaku.
  • VYRÁŽAM. Šlapem po asfaltke smerom na juh. Super pocit. Ruksak je ťarcha bohova. Začína pršať. Po 8 km hľadám miesto pre stan. Rozkladám stan a zisťujem, že jeden prút je pokazený. Hreším jak pohan. Prestáva pršať a ja sa ukľudňujem. Z dreva som si vyrezal spojku na duralový prút a opravil ho. Nejem, idem rovno spať.

Štvrtok 20.6.2013

• Ráno prší. Čakám kým prestane. Neprestáva. Začínam sa v stane pripravovať a v tom sa počasie ukľudnilo.
  • Celý ďen je striedavo - prší / slnko.
  • Ku koncu dňa už fakt nevládzem. hľadám miesto na stan. Našiel som ho. Neďaleko je farma. Spravím si jesť. Pozriem mapu a idem spať. Je 18:00.

Piatok 21.6.2013

• Od rána je fajn počasie. Vyrážam o 9:15. Počasie je celý deň pekné. Konči asfaltka. Prišlo prvé brodenie cez rieku. Naštastie to bolo OK. Neďaleko rieky som sa utáboril. Je 17:00. Je tu krásne. Aj počasie je super. Večer som sa poumýval - celý. Pobehujú mi tu ovce.

Sobota 22.6.2013

• Ráno je zatiahnuté a oblaky su nízko, ale neprší.
  • Šlapem a chcem sa vyhnúť brodeniu cez vodu ale nedá sa. Voda je brutálne studena ako ľad. Akoby ma bodala do nôh.
  • Narážam na snehové polia. Najhoršie je prvé ktoré prekrýva svah a celú cestu až do rieky. Hlboký je asi 3 metre a tečie pod ním voda. Hrozí, že sa prepadnem alebo sa to celé zosunie do rieky.
  • Keď fotím potôčik,zo svahu vidim padnúť balvan veľký ako auto.
  • Konečne som sa dostal na vysočinu. Je to tu ako na Mesiaci, ibaže so snehom :). Je tu ticho a počasie je super! Zajtra ma čaká Laugafell.
  • Boli tu dvaja na cross motorkách z niektorej z fariem.Tvrdili,že som šialený a ja, že oni :)

Nedeľa 23.6.2013

• Ráno som sa dosť motal.
  • Čakal som, že tak za 3-4 hoďky budem v Laugafell. Musel som sa brodiť snehom a blatom. Nebol som si istý kde presne na trase som. Orientácia bola na prd. Žiaden záchytný bod. Až po čase som videl ľadovec a už sa dalo ľahšie orientovať.Prvých 8km mi trvalo prejsť 4 hodiny ! Ďalších 8km už 2 hodiny.
  • Laugafell - vlajka nieje na žrdi, čiže nikto by tam nemal byť. Naozaj su chatky prázdne a zamknuté. WC je otvorené. Je tu paráda. Teplý prameň s jazierkom. Užívam si. Najskôr som myslel, že tu ostanem aj zajtra, ale radšej pôjdem ďalej. No vyrazím až okolo obeda. Ešte sa chcem okúpať :) Jo a sú posrate male komare!

Pondelok 24.6.2013

• Dnes som urobil iba tak 10 km. Som nejaký unavený, ale to neva. Ajtak som chcel odpočivať :)
  • Zo začiatku cesty vobec nefúkalo a srali ma tie malé komáre. Aj som na nich ziapal a aj tak si nedali povedať.
  • Našiel som si fajn miesto a utaboril sa. Bol som kuknúť na kopec. Škoda, že som foťák nechal v stane. Fakt nádherný výhľad.
  • Našiel som na stane dierku. Nič vážne. Zajtra zalepím.

Utorok 25.6.2013

• Dnes to bol mazec. Dal som trasu ktorú ôsom mal určenú na utorok aj stredu. Aspoň budem môcť ísť voľnejšie cez pohorie (alebo údolie… ešte uvidím). Zlialo ma.
  • Teraz sedím pri chatkách v Nyidalur a pozerám jak dvaja s tereniakom nevedia postaviť stan. Auto ma kolesa jak prasa veľké.

Streda 26.6.2013

• O 3:00 ráno začal fúkať silný vietor. Stan mám postavený dobre, no vietor je tak silný, že strechu pritláča na mňa. Držím stan z vnútra.
  • 6:00 prestáva ma baviť držať stan.
  • Dávam si voľný deň v Nyidalur. Som nevyspatý.
  • Stretávam strǎžcu národneho parku. Povedal mi, že neprejdem okolo ľadovca Vatnajokull. Voda z ladovca vyhĺbila hlboké koryto a neprejdú tam ani oni autom. Škoda. Budem musieť ísť cez Springsandur.

Štvrtok 27.6.2013

• Fúka sinlý vietor a prší no šlapem (cca 22km).
  • Zmenil som trasu kôli nepriechodnej rieke pri ľadovci. Takže idem po F26. Je to des :).
  • Odfúklo mi veľkú plastovú flašu na vodu, takže mám iba dve malé.
  • K večeru prestalo pršať. Uvidím ako bude zajtra. Nečakám dobré počasie.

Piatok (čierny) 28.6.2013

• Ráno dosť pršalo a mne sa nechcelo vstávať do dažďa. Keďže mám pár dní rezervu, rozhodol som sa ostať tu a fotiť.
  • Pri fotení vietor prevrátil stojan a foťák spadol a poškodil sa objektív a najonet. Som na seba nasrany, lebo ma čaká najkrajšia časť Islandu.
  • Foťák síce fotí ale nedá sa nastaviť expozícia a všetko je tmavé.

Sobota 29.6.2013

• Dnes som vstal skoro. Prešiel som okolo 25km. Bol nádherný výhľad na ľadovec a okolie.
  • Táborím pri jazierku. Všade sú malé pakomáre. Podarilo sa mi “opraviť” foťák takže fotí aspon na 1/40. Keď sa vrátim domov, pôjde do šrotu :(
  • Dnes som zožral 4 čokolády. Takže mi dávky nevýdu do konca cesty. Čo už :)
  • Jo a porezal som sa keď som sa snažil opraviť foťák.

Nedeľa 30.6.2013

• Dnes bolo fajn počasie, ajkeď fúkals silný vietor. Fúkal zo severu, takže do chrbta.
  • Našiel som si nádherné miesto na stan. Hneď vedľa prameňa.

Pondelok 1.7.2013

• Začal som šlapať trocha neskôr (cca o 10:00) aby dnes skončil neskôr, lebo potom večer iba o jedle rozmýšľam.
  • Prešiel som cca 30km
  • Srali ma zas tie pakomáre
  • Večer som si našiel super flek pri moste/elektrárni. Aj s prameňom. Ani som nedúfal. Zatra ma čaká lávove pole a konečne camp.

Utorok 2.7.2013

• Ráno som stretol pár z Austrálie. Stopovali do Landmannalaugar campu. Boli aj na Slovensku.
  • Šlapalo sa mi dobre, ale nevedel som sa dočkať campu.
  • Po 26km som dorazil do ciela. Ked som si kupoval lístok pre stan, za mnou dorazili aj Australčania. Čakali 5 hodín na odvoz.
  • Je to tu nádherné! Niečo také som ešte nevidel.
  • Od zajtra ma čaká flákareň. Iba cca 11km na deň.
  • Sú tu Česi - cely autobus. Majú pivo.
  • Jo a v bufete som si kúpil Snickers. Stál ma 4 Eura :)

Streda 3.7.2013

• Nádherné ráno. Na oblohe ani mráčik.
  • Vyrážam okolo 10tej ale pred tým som si kúpil Snickers. Zase.
  • Pri balení stanu ma zastavil chlapík a začal sa vypytovať. A zrazu, že pracuje pre Islandske radio a, že či môže so mnou spraviť rozhovor. Trepal som bludy :)
  • Cesta ubieha v pohode. Nádherný výhľad. Pri chate Hi(neprečitatelny nazov…) prišla hmla a začalo pršať. Utáboril som sa asi 1,5km za chatou.
  • Dnes som prešiel asi 10km. Cestu komplikovalo veľa mokreho snehu.

Štvrtok 4.7.2013

• Zobudil som sa okolo 4 ráno. Na stane mam sneh. Odzipsujem stan a vidím ako sneží. Išiel som ďalej spať.
  • Ráno padal dážď. Sneh na stane sa roztopil. Balím sa. Stan je hnusne mokrý.
  • Cesta zbehla rýchlo.
  • Zostávam v campe pri jazere.
  • Nazbieralo sa tu dosť ľudí.
  • Stále prší a do zajtra asi neprestane.:( Zase ma bude čakať mokre balenie.

Piatok 5.7.2013

• Vstal som skoro rano. Zobudil ma ruch v campe.
  • Vyrazil som o 9tej.
  • Išlo sa mi fakt super. Užíval som si to. Ruksak má už len cca 20kg a je to cítiť.
  • Stretol som dve angličanky. Rieku brodili v topánkach.
  • Zase som išiel okolo jednej chaty. Utáboril som sa asi kilometer za ňou nech mám kľud.
  • Už by som zjedol niečo normalne a dal si aj Marlénku.

Sobota 6.7.2013

• Ráno lialo a v noci sa otočil smer vetra o 180 stupňov takže mi fúkalo rovno do vchodu. Stan je celý zadrbaný od čierného a mokrého piesku.
  • Čakal som do 11:00 či sa počasie zlepší. Nezlepšilo. Stan som balil za dažďa a vetra. Aj ja som už zadrbany.
  • Nešlo sa zle ale už mám asi toho dosť:)
  • Výhlady na kaňony a hory sú nádherné. Škoda, že nemám čím fotiť.
  • Camp Thorsmork je asi v najkrajšom údolí aké som kedy videl. Je to tu ako na inej planéte.
  • Dúvam, že zajtra bude počasie dobré, lebo ma čaká stúpanie.

Nedeľa 7.7.2013

• Rozprávkové ráno. Modrá obloha.
  • Cesta je nádherná a výhľady mi tlačia slzy do oči:) Vrátim sa tu ešte isto.
  • Vyššie sa počasie začína zhoršovať. Je hmla a fúka silný vietor.
  • Nejako som v tej hmle minul chatu kde som chcel prespať. No asi kilometer od nej som našiel ďalšiu, ktorá je bez chatára (budem spať zadara)
  • Boli tu dvaja Nemci na bicykloch ale odišli. Za mnou dorazili 4 Slováci z Martina. Jeden pozná Šunavu a Petra Begu. Išli zo Skogaru. Najedli sa a idú nazad.
  • Počasie sa zhoršilo a vonku leje. Ostanem tu. Čítam Malého Princa. Ešte prišli dva páry.

Pondelok 8.7.2013

• Cesta do Skogaru ubehla rýchlo. Už som mal dosť šlapania :)
  • Hostel bol plný. Kašlem na to, stan je ako tak suchý, už ho nerozbalujem. Idem do hotela.
  • Stojí ma skoro 180 Eur na noc! Čo už. Musím sa dať do poriadku :D

Návrat 2014

O rok neskôr som sa na Island vrátil s bratom Janom a 3 kamarátmi. Išli sme zo Skogaru do Landmannalaugar.

Z ľava Tomáš, ja, brat Jano, Lukáš. Fotil Rudo…